Kategorie
Artykuły

VR i film tańca – Taniec w immersyjnej wirtualnej rzeczywistości

W ciągu ostatnich lat VR stał sie nowym trendem na festiwalach filmowych, które coraz częściej poświęcają produkcjom VR i XR odrębne sekcje programowe. Taniec ma również w tym obszarze wiele do zaoferowania – nie tylko w sferze estetycznej, czy poszerzaniu samego doświadczenia oglądanego tańca, ale również w rozwijaniu nowych poziomów interaktywności między odbiorcą a przestrzenią wirtualną. W tym wpisie przedstawiam trzy projekty, które interesująco rozwijają ten potencjał.

VR_I

Jeden z pierwszych tanecznych projektów w immersyjnej wirtualnej rzeczywistości stworzył szwajcarski choreograf Gilles Jobin we współpracy założycielami centrum badawczego Artanim: Caecilią Charbonnier i Sylvainem Chagué, ekspertami w dziedzinie technologii przechwytywania ruchu (motion capture) i jednymi z pionierów technologii wirtualnej rzeczywistości w Europie.

VR_I to wieloosobowa, immersyjna, trójwymiarowa instalacja VR (VR 3D 360°), z silnym komponentem interaktywnym, wirtualne otoczenie modyfikowane przez koordynatorów w czasie rzeczywistym, oraz zintegrowany ze środowiskiem wirtualnym performans taneczny.

W instalacji tej może jednocześnie brać udział do pięciu osób, wyposażonych w montowane na ciele czujniki ruchu, słuchawki i okulary VR, podpięte to przenośnych komputerów w plecakach, co pozwala na pełną swobodę w eksplorowaniu wirtualnej przestrzeni. Każdy z uczestników wciela się w awatar, który wiernie odwzorowuje jego ruch w czasie rzeczywistym. Jednocześnie awatary pozostałych członków grupy są dla siebie nawzajem widoczne – mogą komunikować się, a nawet wchodzić w fizyczne interakcje z innymi, co jeszcze bardziej zwiększa poczucie zanurzenia w cyfrowo wykreowanym świecie. W odróżnieniu od większości instalacji tego typu (nie tylko tanecznych), odwiedzający mają pełną swobodę fizycznego ruchu, ale też możliwość decydowania o tym, jak spędzą swój czas w wirtualnym świecie. Twórcy instalacji wykorzystali także potencjał VR do zmian i efektów skali – zmniejszania, oraz zwiększania awatarów do gigantycznych rozmiarów w stosunku do pozostałych postaci i środowiska.

Skeleton Conductor

Skeleton Conductor to multidyscyplinarny projekt w ramach którego grupa artystów, twórców technologii wirtualnych i projektantów doświadczeń opracowała interaktywne, oparte na ruchu, doświadczenie rozszerzonej rzeczywistości (XR) w czasie rzeczywistym. Twórczynią koncepcji oraz główną projektantką SC jest Hanna Pajala-Assefa, choreografka specjalizująca sie w projektach cross-medialnych. W rozwój projektu zaangażowanych było również szereg współtwórców: projektantów, oraz instytucji partnerskich, m.in Daniel Leggat (Alter Oy), Janne Storm (Sibelius Academy Music Technology dep.), Aki Silventoinen (Laine productions Oy), Paula Pitkänen (StarHop Creative Ltd) i in.

Skeleton Conductor to jednoosobowa, immersujna instalacja artystyczna XR, nastawiona na wielozmysłowe doświadczenie użytkownika, który zajmuje kluczową pozycję w twórczej eksploracji. Śledzona w czasie rzeczywistym fizyczność i ruchy użytkownika są kluczowymi komponentami i przewodnikami powstającej projekcji audiowizualnej. Skeleton Conductor podkreśla odczuwane przez użytkowników doświadczenie i wielozmysłową świadomość i poczucie obecności – stymuluje autorefleksję poprzez otwarty, improwizacyjny akt twórczy.

Światowa premira Sceleton Conductor odbyła się zaledwie kilka dni temu na Altered Festival Chicago.

Das Totale Tanztheater

Teatr Das Totale Tanz Theater to interaktywna instalacja VR stworzona przez Interactive Media Foundation (reż Maya Puig) i Artificial Rome we współpracy z ZDF/ARTE. Projekt powstał w nawiązaniu do obchodów stulecia Bauhausu, oparty jest o koncepcje i eksperymenty sceniczne Waltera Gropiusa i Oskara Schlemmera. Niezrealizowane projekty i marzenia o „teatrze totalnym” urzeczywistnione zostały w przestrzeni wirtualnej. Podejmowane przez Bauhaus zagadnienie relacji pomiędzy człowiekiem a maszyną po stu latach powróciło w tym projekcie w formie trójwymiarowego doświadczenia audiowizualnego: krótkiego filmu tańca z choreografią Richarda Siegala i muzyką zespołu Einstürzende Neubauten.

W wersji przeznaczonej na urządzenia Oculus Go film Das Totale Tanz Theater 360° był niedawno (w sierpniu 2020) zaprezentowany w Polsce, podczas Short Waves Festival.

Reżyserka filmu Maya Puig była także jednym z ekspertów panelu branżowego „VR, Performative Arts and the Future of Dance Film”, podczas którego rozmawialiśmy m.in. o potencjale projektów VR dla sztuk performatywnych i filmu tańca, oraz wyzwaniach, jakie obecna sytuacja pandemii postawiła przed rozwojem i prezentacją projektów tego typu. Rejestracja panelu jest dostępna w poniższym linku.

***

Czy zainteresował Cię ten artykuł? Czy chcesz, aby na tej stronie znalazło się więcej tego rodzaju treści? Napisz komentarz pod postem, lub na facebooku! Twoja opinia pomoże mi lepiej rozwijać tę stronę.

***

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *